Danmarks Veteran Motorcykleklubs historie

DVM’s start
I forbindelse med DMU’s 50-års jubilæum i 1965, blev der arrangeret et Skagenløb ad den klassiske rute Skagen – København. Deltagerne i dette løb var tidligere motorsportsfolk, der deltog i arrangementet på motorcykler fra før 1930. Løbet var en stor succes og deltagerne mødtes sammen med andre interesserede senere på året, i Nyborg Borger- og Håndværkerforening, hvor der blev holdt stiftende generalforsamling. Et par måneder senere blev der indkaldt til ordinær generalforsamling og her blev klubbens vedtægter godkendt, og der blev valgt en bestyrelse.

DVM’s formål
Klubbens formål er bl.a. at samle alle der interesserer sig for motorcykler fabrikeret før 1940, samt at samle og restaurere motorcykler fra den tid.
Et andet formål er at afholde fem veteranløb årligt, ligesom der rundt i landet holdes klubmøder og arrangeres madpakketure, hvor man dyrker det gode kammeratskab.

Generalforsamling
afholdes i oktober. Dette er klubbens højeste myndighed, og her behandles klubbens vedtægter. Ligeledes fastlægges datoerne for det følgende års arrangementer.
Bestyrelsen består af syv personer, heraf er de tre på valg det ene år og de fire på valg det næste.

Klubbladet
Klubbens medlemsblad hedder “Veteranen”. Det udkommer seks gange årligt og bringer artikelstof om motorcykler, personer og løb, samt debatstof indsendt af medlemmerne. Bladet er bindeleddet mellem klubbens ledelse og medlemmerne.

Bliv medlem

Bliv medlemMeld dig ind i DVM og modtag vores medlemsblad 6 gange om året.

Nye medlemmer kan købe bogen "Danmarks Veteran Motorcykleklub gennem 50 år" for kun 200 kr.

Stubbekøbing

Motorhistorisk

I Bilhistorisk Tidsskrift nr. 11 1967 kan man finde blandt Dansk Veteranbil Klubs nye medlemmer en Stud. Mag fra Humlebæk, Niels Jonassen. Grunden til at det skal nævnes her i dag, er at det her er også dagen hvor Jonassen runder de 80 år. Niels Jonassen tilbringer i år sin fødselsdag i Frankrig, hvor han er draget hen med fru Hanne og gode venner. Men derfor kan vi andre jo godt lette på hatten, og kippe med flaget, for veteranbilshobbyens nestor.

Som illustration bringes et billede fundet i DVKs arkiv fra Lancia klubbens første generalforsamling, det er formanden Jonassens dagligdags HPE forrest, og efter den smukke Lambda 1928, med Farina cabriolet karrosseri ser man den Aurelia GT, der stadig er i Jonassens vedligehold.

Hip, hip, hurra.
... Læs mereLæs mindre

Læs på Facebook
·Del

X